© Simon Wagner

Sarah Wegener

Sarah Wegener Sarah Wegener durchdringt jede Partie mit kammermusikalischer Intensität. Mit ihrem warmen Timbre rief sie zuletzt bei Aufführungen von Mahlers 8. Sinfonie unter Kirill Petrenko in Bregenz, Eliahu Inbal in Hamburg und Kent Nagano in Montreal Begeisterung hervor, ebenso wie bei ihrem um Werke von Händel und Purcell gesponnenen Programm Krieg und Frieden, das sie mit dem Ensemble il capriccio unter anderem bei den SWR Schwetzinger Festspielen präsentierte. Ihre „herrlich leuchtende, so kraftvolle wie farbenprächtige Stimme“ (FAZ) weist sie daneben, wie auf ihrer vielgelobten CD Into the Deepest Sea zu hören, als Liedinterpretin erster Güte aus.

Dieser bemerkenswerten Vielseitigkeit steht eine grosse Konstanz in der Zusammenarbeit mit musikalischen Partnern gegenüber, zu denen sie Dirigenten wie Kent Nagano, Emilio Pomàrico, Peter Rundel, Tonu Kaljuste, Heinz Holliger und Frieder Bernius zählt. Gleichermassen geschätzt als Interpretin des klassischen und romantischen Repertoires wie zeitgenössischer Kompositionen sang Sarah Wegener in den letzten Spielzeiten unter anderem Dvořaks Stabat Mater und Haydns Sieben letzte Worte (Philippe Herreweghe, Orchestre des Champs-Élysées, Collegium Vocale Gent), Hans Werner Henzes Floss der Medusa (ORF Radiosinfonieorchester Wien, Cornelius Meister), Krzysztof Pendereckis Lukas-Passion (Orchestre Symphonique de Montréal, Kent Nagano) sowie Schönbergs Sechs Orchesterlieder in Saarbrücken. Daneben brachte sie zahlreiche Werke von Georg Friedrich Haas zur Uraufführung, darunter die Oper Bluthaus – für die Hauptpartie der Nadja wurde sie 2010 von der Zeitschrift Opernwelt als Sängerin des Jahres nominiert. Beim Tongyeong Festival stand sie als Maiden in Toshio Hosokawas Kammeroper Futari Shizuka (Regie: Thomas Israel) auf der Bühne.

Nach einem erfolgreichen Saisonabschluss 2019 in Tokio mit Ligetis Requiem unter Jonathan Nott war Sarah Wegener beim Beethovenfest Bonn mit Le Cercle d’Harmonie und Jeremie Rhorer erneut in der Titelrolle von Schumanns Das Paradies und die Peri, beim MDR Musiksommer mit Konzertarien von Beethoven sowie in München, London und Hamburg mit Strauss‘ Orchesterliedern unter Mariss Jansons und Vladimir Jurowski zu erleben. Zu weiteren Höhepunkten der Saison gehören Beethovens Missa Solemnis unter Andrew Manze in Liverpool und unter Thierry Fischer in Sao Paulo, Mozarts Requiem in Lille sowie eine Europatournee mit Mahlers 8. Sinfonie mit dem Gustav Mahler Jugendorchester und Daniel Harding.

Sarah Wegeners Diskografie umfasst unter anderem Aufnahmen von Korngolds Die stumme Serenade, Schuberts Lazarus und Mozarts Grosser Messe in c-Moll sowie Faurés Pelléas et Mélisande, Rossinis Petite Messe solennelle und Werke von Heinz Holliger und György Kurtág. Into the Deepest Sea, ihre erste Lied-CD mit dem Pianisten Götz Payer, wurde im November 2017 bei CAvi-music veröffentlicht. Für Jörg Widmanns Werk Drittes Labyrinth, dessen Solopartie ihr der Komponist widmete, erhielt sie beim OPUS Klassik 2019 eine Nominierung als Sängerin des Jahres.

Die britisch-deutsche Sopranistin, die auch Studien als Kontrabassistin bei Prof. Ulrich Lau nachweisen kann und Chöre und Orchester leitete, studierte Gesang bei Prof. Jaeger-Böhm in Stuttgart sowie in Meisterkursen bei Dame Gwyneth Jones und Renée Morloc.

// English

Sarah Wegener approaches every role with captivating intensity. She has enthralled listeners with the warmth and richness of her voice in performances such as Strauss’ Orchestral songs under Mariss Jansons and Vladimir Jurowski in Munich, London, and Hamburg, Mahler’s 8th Symphony under Kirill Petrenko in Bregenz, Eliahu Inbal in Hamburg, and Kent Nagano in Montreal, as well as in her War and Peace programme shaped around works by Handel and Purcell, which she also presented at the Schwetzingen SWR Festival. Her “marvellously radiant voice, as powerful as it is rich in colour” (Frankfurter Allgemeine Zeitung) distinguishes her as a lieder singer of the highest order, as illustrated on her highly praised current CD Into the Deepest Sea.

Her remarkable versatility has ensured long-standing collaborations with her musical partners, including the conductors Kent Nagano, Emilio Pomàrico, Peter Rundel, Tonu Kaljuste, Heinz Holliger, and Frieder Bernius. Concerts and recitals have taken her to the Salzburg Festival, Schleswig-Holstein Musik Festival, Rheingau Music Festival, Ruhrtriennale, and Handel Festival Halle, as well as the Alte Oper Frankfurt, Konzerthaus Berlin, Tonhalle Zurich, Vienna Konzerthaus, Concertgebouw Amsterdam, Elbphilharmonie, Royal Festival Hall London, and the Bozar in Brussels. She has sung leading roles at the Royal Opera House in London, Deutsche Oper Berlin, Wiener Festwochen, Theater Bonn, Staatstheater Saarbrücken, and Tongyeong Festival in South Korea.

Highly regarded as a performer of both classical and Romantic repertoire as well as contemporary compositions, Sarah Wegener recently sang Schumann’s Das Paradies und die Peri (Le Cercle de l’Harmonie, Jérémie Rhorer), Dvořak’s Stabat Mater, and Haydn’s Sieben letzte Worte (Philippe Herreweghe, Orchestre des Champs-Élysées, Collegium Vocale Gent), Hans Werner Henze’s Floß der Medusa (Vienna Radio Symphony Orchestra, Cornelius Meister), Krzystof Penderecki’s St. Luke Passion (Orchestre symphonique de Montéal, Kent Nagano), Beethoven’s Missa solemnis (Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Andrew Manze), as well as Schönberg’s Six Orchestral Songs in Saarbrücken. She has given the premiere of numerous works by Georg Friedrich Haas, including the opera Bluthaus, for which she was chosen as Singer of the Year in 2011 by Opernwelt magazine.

The 2021/22 season begins for Sarah Wegener with recitals in Calw, Berlin, and at the International-Hugo-Wolf-Academy in Stuttgart. She will perform Mozart's Requiem in Lille before making her debut as Freia in Wagner's Rheingold, which will be performed in Cologne and Amsterdam with Concerto Köln under Kent Nagano. In January 2022, she can be heard in Hamburg at the fifth anniversary of the Elbphilharmonie with Jörg Widmann's Arche. Other upcoming engagements include concerts with the Vlaams Radiokoor in Belgium, Schubert evenings with the Orchestre national d'Île-de-France and Michael Hofstetter in Paris, and Beethoven's Missa solemnis with Sylvain Cambreling and the Hamburg Symphony Orchestra. She then returns to the role of Peri in Schumann's Das Paradies und die Peri with Jérémie Rhorer and Le Cercle de l'Harmonie, this time at the Cologne Philharmonie, and goes on to sing first soprano in Mahler's Symphony no. 8 with the Minnesota Orchestra under Osmo Vänskä.

Sarah Wegener’s discography includes recordings of Penderecki’s St Luke Passion, Korngold’s Die stumme Serenade, Schubert’s Lazarus and Mozart’s C minor Mass, Fauré’s Pelléas et Mélisande, Rossini’s Petite Messe solennelle, as well as works by Heinz Holliger and György Kurtág. Into the Deepest Sea, her first lieder recording with the pianist Götz Payer, was released in November 2017 on CAvi-music. At the OPUS Klassik 2019 she was nominated as Singer of the Year for Jörg Widmann’s work, Labyrinth III, in which the composer dedicated the solo part to her. Her latest recording with Heinz Holliger, Zwiegespräche (EMC 2019), has been shortlisted for the Gramophone Classical Music Award 2020. Her most recent recording with Philippe Boesman's Trakl Lieder debuted in June 2021. In autumn 2021, her new Lied CD with Götz Payer will be released by CAvi, this time with a focus on Richard Strauss.

Following her double bass studies, the British-German soprano studied singing with Prof. Jaeger-Böhm in Stuttgart and took part in masterclasses with Dame Gwyneth Jones and Renée Morloc.